118 jaar Lancia
- Details
- Gepubliceerd: woensdag 27 november 2024 23:59
Op 27 november 1906 werd het automerk Lancia opgericht... Lancia brengt een ode aan z'n historie...
De Lancia Club Nederland is een club voor liefhebbers
en bezitters van alle Lancia modellen die sinds 1906 gemaakt zijn
Op 27 november 1906 werd het automerk Lancia opgericht... Lancia brengt een ode aan z'n historie...
Stellantis heeft bekend gemaakt dat het volgende model in de renaissance van Lancia, de nieuwe Gamma, geproduceerd gaat worden in de fabriek in Melfi. De plek waar de Ypsilon modellen werden geproduceerd tussen 1995 en 2003. Stellantis roemt de Melfi-fabriek als symbool van Italiaans vakmanschap, technologische innovatie en Italiaanse kunstzinnigheid. Reden voor hoge verwachtingen voor de aanstaande Gamma, het wordt afwachten tot 2026... Maar in ieder geval bewijst de keuze voor Melfi de toewijding van Stellantis aan producten van Italiaanse bodem. En nu hopen dat de belofte "onmiskenbare elegantie" het erfgoed van Italië en Lancia waardig is. "De Gamma zal het beste laten zien van waar Lancia voor staat: innovatie, stijl en een niet-aflatend streven naar uitmuntendheid", aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia.
Na onze Clubjournaal-redactie heeft ook de Octane hem gevonden... lees alles over William van der Sman in Umbria!
Leuk verhaal over de Lancia-liefde van medeclublid René Hartingsveldt in de Garage rubriek van de Telegraaf op vrijdag 21 september
Op 13 september vond het club concours onderdeel plaats van Mariënwaerdt on Wheels. Dit autofestijn werd van 13-15 september gehouden. In de ochtend en vroege middag van 13de hanteerde het weer nog de wijkwast maar daarna werd het zonnig. Op deze website en/of in de komende Elefantino volgen meer foto's. Hier alvast een voorproefje.
In totaal zeven autoclubs deden mee aan dit concours. De Lancia Club Nederland was goed vertegenwoordigd met 12 auto’s van de Lambda tot en met de Delta. Eigenlijk was de limiet 10 auto’s (van voor 1985) per club. De organisatie liet ons echter 2 extra auto’s inbrengen. De LCN was een mooie plek toebedeeld in de bocht op het middenterrein.
Uiteindelijk is de met liefde gerestaureerde eerste serie Aprilia Cabrio Body Kevill-Davies and March (1937) van de elegant geklede Bram Broek en zijn partner de winnaar geworden met op de tweede plaats de prachtige eerste serie Lancia Flaminia Sport Zagato (1959) van de heer Lantsheer die na een minitieuze restauratie voor het eerst weer het daglicht zag.
De nieuwe rallyauto van Lancia – de Ypsilon Rally 4 HF – bracht een kort bezoek aan Nederland bij Nefkens op 12 september j.l.. Tijdens dit bijzondere moment werd de auto gepresenteerd door niemand minder dan Miki Biasion, de legendarische, meest succesvolle Italiaanse rallyrijder ooit én tweevoudig wereldkampioen die in de jaren tachtig en negentig zijn naam onlosmakelijk aan Lancia koppelde. Een aantal LCN-leden konden hierbij aanwezig zijn, soms met hun HF.
Met dit erewoord van de rally maestro worden we toch wel benieuwd naar de komende HF...
Al in de brievenbus gevonden? Weer een fantastische uitgave verzorgd door Henk van Sijtveld en Jan Huner. Een genot om over de nieuwste telg en de achtergronden bij de oudere en bijna oudste Lancia's te lezen. En natuurlijk de wetenswaardigheden van enkele van onze leden.
Na de onthulling van de Lancia Ypsilon op 7 mei voor de pers en Lancia liefhebbers bij dealer Broekhuis in Zwolle volgen andere dealers nu ook met het onthullen van de nieuwste Lancia. Zo werd op vrijdag 7 juni de Ypsilon onthuld bij Lancia dealer Nefkens / H&H in De Meern bij Utrecht. Deze dealer had klanten en belangstellenden uitgenodigd voor een feestelijke onthulling voor niet alleen de Lancia Ypsilon maar ook voor de Alfa Romeo Junior. Velen hadden op die uitnodiging gereageerd. De dealer had ook een Lancia Delta Integrale in de showroom geplaatst. Kon je mooi de verschillen zien tussen de Lancia styling uit de jaren ’80 en’90 en die van vandaag.
Op 1 juni jl. vond in Turijn in de cinema van Lingotto de première plaats van de film ‘Vincenzo Lancia and the birth of modern motoring’.
Vele Lancia’s waaronder Lambda’s maar ook andere modellen zoals de Aurelia B20, Delta S4, Stratos en Fulvia verzamelden zich in prachtig zonnig weer als voorpret voor de vertoning van de film. De première werd mede georganiseerd door de Automotoclub Storico Italiano (ASI, www.asifed.it).
Ongeveer 240 kijkers waren aanwezig waaronder tientallen van de familie Lancia. De prachtige film, waarin ook privé-materiaal van de familie Lancia is opgenomen, is tot standgekomen door de sponsering van vele liefhebbers van Lancia. Ook vier Lancia Clubs waaronder de LCN hebben aan deze film bijgedragen maar het leeuwendeel komt van de vele individuele sponsoren.
Alison Ure (Lancia Motor Club UK) en technisch directeur Josh Goode (Berlinetta films, https://berlinettafilms.com) zijn de initiatiefnemers en de leiders van het team dat de film tot stand gebracht heeft. Zonder hun doorzettingsvermogen zou deze film niet zijn gemaakt. De film duurt 90 minuten en gaat, hoe kan het ook anders, over Vincenzo Lancia en zijn vooruitstrevende, elegante en toch uiterst praktische creaties. Het zijn daardoor voornamelijk vooroorlogse Lancia’s die worden belicht. Vincenzo Lancia overleed immers in 1937.
De film is opgenomen in Engeland, Italie, Nederland en Australië. Na de film was er een gezellige borrel waar nieuwe contacten werden gelegd en oude aangetrokken. De Lancia Club Nederland is bezig om deze film, later dit jaar, ook in Nederland aan de leden te tonen. Houd de website en de komende Elefantino's in de gaten.
Hier de trailer.