Leden login

Vraag en aanbod

E10 benzine in klassieke voertuigen

In de jaren '60... zorgeloos tanken met de Flaminia

Over de E10 benzine zijn veel vragen. Kunnen we deze gerust tanken in onze Lancia?

Sinds 1 oktober 2019 moet op tankstations in Nederland verplicht E10 benzine aangeboden worden. Op veel (met name kleinere) tankstations betekent dat dat Euro 95 E5* niet meer verkrijgbaar zal zijn.

De gevaren van E10 benzine tanken voor onze klassiekers zijn de volgende:

  • De bestaande aanslag in tank en filters wordt opgelost en door de bezineleiding gepompt. Carburateur en sproeiers raken daardoor verstopt.
  • De kurk van benzinetankvlotter en kurk van vlotter in carburateur zijn er niet tegen bestand.
  • De aluminium delen van het benzine systeem zijn zonder speciale coating niet bestendig.
  • De zinken delen zijn niet bestendig
  • Pakkingen,slangen enz. van natuurrubber en van butylrubber zijn niet bestendig

Het gevaar van een keer E10 benzine tanken is dat in de tank een kleverige substantie ontstaat ten gevolge van langdurige oxidatie van ethanol (is een alcohol), hetgeen tot storingen in het brandstofsysteem kan leiden. Bovendien horen we berichten dat bij langduriger stilstand de brandstof ontmengt en bij starten een hogere concentratie ethanol (onderin de tank) voor een te hete verbranding zorgt.

Advies: Nee, geen E10 benzine tanken omdat het goedkoper is!

Houd het op Super Plus 98, BP Ultimate en V-Power (of eventueel Euro95 E5, dat waarschijnlijk hier en daar nog verkrijgbaar blijft bij grotere stations) voor je klassieke Lancia. En met klassiek bedoelen we dan in ieder geval de modellen van de vorige eeuw. Maar ook sommige modellen van deze eeuw: check voor de zekerheid je eigen Lancia.

Voor gebruik van E10 benzine zijn er additieven (bijv die van Bardahl) die de genoemde problemen zouden verhelpen, hoewel we daar nog geen eigen ervaringen mee hebben.
AGIP tank

*(De benzine Euro 95 E5 bevatte ook al ethanol, maar dat was maximaal 5%.)

Zie ook


 

London-Brighton in de Auto Italia

AI 2019 101

Veel Lancia nieuws in de Auto Italia magazine van oktober, waaronder een impressie van het London to Brighton evenement van het Britse Lancia Sport, waaraan we met 3 Nederlandse equipes meededen. Niet te vinden in de kiosk, maar neem 'm mee uit UK of bestel 'm online (en zoek de clubgenoten op de foto ;-)

AI 2019 102 Small


 

Aurelia in Klassiek & Techniek

2018 12 Klassiek en Techniek

In het decembernummer van Klassiek & Techniek staat een uitgebreid artikel (8 pagina’s!) over de Lancia Aurelia Berlina van clublid Martin Willems. Naast achtergrondinformatie over de totstandkoming van de Aurelia, bevat het artikel een rijtest en wordt aandacht besteed aan de technische details van dit bijzondere model. Het geheel is gelardeerd met veel mooie foto’s, dus dit is weer een verzamelnummer voor de liefhebber!


 

Lancia blits bezit


2018Autoweek13

Leuk artikel over de Lancia’s van Diederik de Groot (en met name de kappa Coupé) in Autoweek nr. 13... weer naar de tijdschriftkiosk!


 

Hyena in de CorsaItalia

CorsaItalia25

Deze maand geeft CorsaItalia 7 pagina's lang aandacht aan de prachtige Lancia Hyena van Jef van Hooft. Allemaal naar de winkel...
Tevens nog twee pagina's over de Fulvia Berlina.


 

Nieuw clubartikel: Regisseursstoel

LCN Regisseurstoel

Geniet tijdens evenementen vanaf nu in de fraaie inklapbare Lancia regisseursstoel met aluminium frame en zwart polyweave zitting en leuning (60% pvc coating / 40% polyester).

Ingevouwen zijn de afmetingen 11 x 81 x 51cm, het gewicht is 2,5 kilogram en de maximale belasting is 100 kilogram.

U kunt de stoel voor een bedrag van €75 via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. bestellen. De order wordt geplaatst bij voldoende afname van het artikel.

Lancia's in de Rotterdamse Milieuzone

De Rotterdamse Klassiekers hebben vraagtekens gezet bij de Rotterdamse milieuzone, de rechtszaak hierover diende 27 maart. De rechtbank heeft nu geoordeeld dat bij de vaststelling van de milieuzone onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Volgens de rechtbank heeft het gemeentebestuur niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken. Dus wellicht verandert er binnenkort een en ander in ROtterdam.

Maar al speurend kwamen we erachter dat Flaminia's, Flavia's en Fulvia's nog steeds de Rotterdamse binnenstad in mogen... met de klassieker ouder dan 40 mag je er gewoon in! Aurelia's, Ardea's, Aprilia's, Appia's... welkom!

Welke Lancia's mogen er (nog) niet in?

RotterdamDelta

Alleen een deel van de 478 Nederlandse Beta's, 85 Gamma's, alle 10 Trevi's, alle 31 Prisma's, bijna alle 397 Delta's 1e serie, bijna alle 302 Thema's... een klein deel van 144 Dedra's...

En helaas voor Rotterdam ook de Rally 037. (En daar missen ze wat aan... ;-)

Welke Lancia's mogen ze nog zien in het centrum van Rotterdam?

Naast de klassiekers ouder dan 40 jaar, mogen alle youngtimers met een DET vanaf 1992 er gelukkig wel in! Dus alle Delta's 2 serie, de Hyena, Kappa en modernere Lancia's worden niet beperkt.

Check bij twijfel op http://www.gezonderelucht.nl/


 

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle