Lancia's in de Rotterdamse Milieuzone

De Rotterdamse Klassiekers hebben vraagtekens gezet bij de Rotterdamse milieuzone, de rechtszaak hierover diende 27 maart. De rechtbank heeft nu geoordeeld dat bij de vaststelling van de milieuzone onvoldoende rekening is gehouden met de belangen van de kleine groep eigenaren van personenauto’s en bestelauto’s van vóór 1 juli 1992 die op benzine rijden. Volgens de rechtbank heeft het gemeentebestuur niet aannemelijk gemaakt dat deze voertuigen gezamenlijk een onevenredig groot deel van de uitstoot van stikstofdioxide veroorzaken. Dus wellicht verandert er binnenkort een en ander in ROtterdam.

Maar al speurend kwamen we erachter dat Flaminia's, Flavia's en Fulvia's nog steeds de Rotterdamse binnenstad in mogen... met de klassieker ouder dan 40 mag je er gewoon in! Aurelia's, Ardea's, Aprilia's, Appia's... welkom!

Welke Lancia's mogen er (nog) niet in?

RotterdamDelta

Alleen een deel van de 478 Nederlandse Beta's, 85 Gamma's, alle 10 Trevi's, alle 31 Prisma's, bijna alle 397 Delta's 1e serie, bijna alle 302 Thema's... een klein deel van 144 Dedra's...

En helaas voor Rotterdam ook de Rally 037. (En daar missen ze wat aan... ;-)

Welke Lancia's mogen ze nog zien in het centrum van Rotterdam?

Naast de klassiekers ouder dan 40 jaar, mogen alle youngtimers met een DET vanaf 1992 er gelukkig wel in! Dus alle Delta's 2 serie, de Hyena, Kappa en modernere Lancia's worden niet beperkt.

Check bij twijfel op http://www.gezonderelucht.nl/


 

Sliding Pillars in St Valéry

 2017SlPil1

Erik Hermans had het me jaren geleden al getipt: het leukste Lancia evenement is de Sliding Pillar Rally. Dus dit weekend is de webredactie gaan genieten van al die 50 mooie Lamba's, Dilambda, Augusta's, Belna's, Aprilia's, Ardea's, Appia's en Aurelia's, die in de omgeving van Saint Valéry sur Somme zelf van een zonovergoten weekend genoten.

2017SlPil3

De vrijdagochtend was een-en-al storm, regen en onweersbuien... allerminst de ideale omstandigheden om met de oldtimer Lancia's op weg naar Frankrijk te zijn. Maar zoals Erik me op de inmiddels zonnige vrijdagavond toevertrouwde: als je er eenmaal bent, weet je weer waarom je de kou, herrie en stank gedurende die honderden kilometers voor lief neemt. De tuin rond het hotel was ook dit jaar weer een feest van die Lancia's die je te weinig op de weg ziet.

2017SlPil4

Een van de 4 aanwezige Lambda's was zelfs een unieke korte wielbasis versie met een V8! Hoewel de Brits-Belgische organisatie veel van hun eigen landgenoten trekken, is het een gezellig internationaal evenement met de nodige Nederlandse deelnemers, Fransen, Zwitsers, Luxemburgers...

2017SlPil5

Te bijzonder om dit evenement hier online te kunnen samenvatten, met een beetje passen en meten komt er hopelijk een uitgebreider verslag in het clubjournaal met interviews van onze clubleden die erbij waren? We denken dat de organisatie er trots op mag zijn dat dit prachtige Lancia erfgoed weer enkele dagen op de wegen van de Picadische kuststreek te zien was! Het was het inderdaad helemaal waard om te gaan kijken, ook als je niet meedoet!

2017SlPil6

Voor de liefhebber: meer foto's op https://goo.gl/photos/C5SMyxHnSvb2GoXh8

Jef rijdt tropische ELE Rally uit

2017 ELE Rally

Op de eerste tropische dag van 2017 reden clublid Jef van Hooft met zijn navigator Edith Gevers de ELE Rally van start tot finish uit. Een prima prestatie in hun "thuis"rally, mede gezien de 32°C rond Eindhoven was het een zware rally: bijna de helft van de deelnemers viel uit! Voor de Lancia liefhebbers was het weer genieten van buitengewone verschijning van de Alitalia "Deltona"! We wensen het team nog veel succes voor het seizoen! Met dank aan Marcel IJsseling voor de actiefoto!


 

Huidige en E10 benzine in klassieke voertuigen

In de jaren '60... zorgeloos tanken met de Flaminia

De laatste tijd komen er steeds meer vragen over de benzine van nu in klassieke voertuigen.

De soorten benzine nu verkrijgbaar aan de pomp zijn:

  • Normaal loodvrij (91 RON)
  • Euro loodvrij (95 RON)
  • Super loodvrij (95 RON in Duitsland)
  • Super Plus 98 (98 RON)
  • BP Ultimate (98 RON)
  • Shell V-power (in Nederland 97-98 RON en in Duitsland 100 RON)
  • E10 benzine.

RON betekent “Research Octane Number”.

Voor onze klassieke Lancia’s zullen we over het algemeen benzine tanken met een octaan van 98. Octaan wordt uitgedrukt in een getal en niet in een gehalte zoals vaak wordt gezegd. Octaan is namelijk geen stof.

Over de E10 benzine zijn veel vragen. Kunnen we deze gerust tanken?

E10 benzine bevat 10% ethanol en gaat in de toekomst de benzine loodvrij 95 RON vervangen.
De benzine Euro loodvrij bevat nu ook al maximaal 5% ethanol. De norm hiervoor is NEN-EN 228.

De gevaren van E10 benzine tanken voor onze klassiekers zijn de volgende:

  • de bestaande aanslag in tank en filters wordt opgelost (carburateur en sproeiers raken verstopt)
  • kurk van benzinetankvlotter en kurk van vlotter in carburateur zijn niet bestendig
  • aluminium delen van het benzine systeem zijn zonder speciale coating niet bestendig.
  • zinken delen zijn niet bestendig
  • pakkingen,slangen enz. van natuurrubber en van butylrubber zijn niet bestendig

Het gevaar van een keer E10 benzine tanken is dat in de tank een kleverige substantie ontstaat ten gevolge van langdurige oxidatie van ethanol (is een alcohol), hetgeen tot storingen in het brandstofsysteem kan leiden.

Conclusie:

Geen E10 benzine tanken omdat het goedkoper is!

Houd het op Super Plus 98, BP Ultimate en V-Power voor je klassieke Lancia. En met klassiek bedoelen we dan in ieder geval de modellen van de vorige eeuw. Maar ook sommige modellen van deze eeuw: check voor de zekerheid je eigen Lancia.

Voor de toekomst (nu ook al) voor E10 benzine komen en zijn er additieven.
AGIP tank

Zie ook


 

Terugblik op 2016

In het jaar waarin CBS constateert dat de consument weer meer besteedt , afvalwaterzuiveringen meer drugs zien in het rioolwater en Rijkswaterstaat 4,5% hogere jaarfilezwaarte moet constateren, zijn in Nederland de autoverkopen met 14,7% afgenomen. Dit alles gemeten ten opzichte van 2015, dus, maar wel wonderlijk dat de autobranche niet meeprofiteert van de stijging in de economie. Aan het begin van 2017 daarom een terugblik op het laatste jaar dat er nieuwe Lancia's in Nederland verkocht werden.

De laatste Lancia

Misschien dat het Lancia era op z'n einde loopt, maar in 2016 verkopen de dealers in Nederland toch nog 110 Ypsilons. Van die nieuwe, guitige, die volgens sommigen weer meer lijken op de oer-Y10 dan op de PT Cruiser. En waar een stijlvolle mediacampagne werd gegeven -echt Lancia-!

Ypsilon Collections

Onderzoek van Willem Posthumus Meyjes laat zien dat er op dit moment 6975 Ypsilons in Nederland zijn, waarvan een beperkt deel het nieuwe model is, 1930 stuks.

Ypsilon in NL2016

Minder dan 1% (63) van al deze Yppen zijn in bezit van clubleden. Maar dat zijn er wel 2 minder dan vorig jaar! De Ypsilon is dus verrassend zeldzaam binnen de 800 bij de club geregistreerde auto's.Gelukkig staan er tweedehands in Nederland 298 te koop… dus er zijn genoeg kansen: tik er eentje van de periode 2003-2011 op de kop en laat er door Bert de Winter een Sport van maken.

Europa

In Europa deed Lancia het binnen de FIAT-Chrysler groep dan toch weer niet zo slecht in 2016. Er werden juist 9% meer Ypsilons verkocht dan in 2015, dat zijn 67.225 nieuwe exemplaren in de wereld. En dat is meer dan wat Alfa Romeo -met alle modellen bij elkaar- verkocht... slechts 66.172 exemplaren. Wij vroegen ons al heel 2016 af of in Turijn de goede beslissing is genomen worden door het merk Lancia niet te continueren.

Nederlands Lancia beeld

Willem vond tijdens zijn onderzoek 14.891 Lancia’s in ons land. Dus met de meer dan 8 miljoen auto’s van het Nederlandse wagenpark, is minder dan 2‰ een Lancia en daarom nog altijd een exclusieve verschijning.

Van het Nederlandse Lancia-park zijn 1612 exemplaren een officiële oldtimer (gebouwd voor 1987), dat is bijna 11%. We zijn blijkbaar best zuinig op onze klassiekers!

Van het totaal zijn er 1827 (12,3%) op dit moment niet op de weg en dat is jammer. Maar misschien dat een deel ervan na de winter weer uit de schorsing en de garage gehaald worden, we hopen er weer veel te zien in 2017!

Zeldzaam

De bijna 7000 Ypsilons vormen de bulk van de Lancia’s in Nederland, bijna de helft (47%). Ze zijn blijkbaar trouw aan hun berijders, sommigen zijn nu bijna 20 jaar oud! Maar voor een Lancia niet zo zeldzaam dus.

Wat is dan zeldzaam? Je denkt dan meteen aan Aurelia’s, Fulvia’s of Integrales. Maar nee, van die prachtige Aurelia zijn er nog 36 in Nederland, de Fulvia is een echte klassieker favoriet met wel 428 exemplaren. En er zijn wel 291 Nederlandse Integrales.

De Prisma’s (31) en Dedra’s (144) zijn nu zeldzame Lancia’s in Nederland aan het worden, terwijl de productie daarvan de rond de 400.000 exemplaren lagen.

Echt zeldzaam? Van de Astura zijn er nog twee en een ervan was onze trouwauto. De andere Astura, die kunnen we nog zien in het Louwman Museum, evenals die ene D23.

De Hyena en de 037 Rally, daar is ieder maar 1 exemplaar van en we zijn bevoorrecht dat we ze nog regelmatig kunnen zien op de evenementen.

Tenslotte de unieke Kappa 35 HP, de oudste Lancia in Nederland… die was niet zo lang geleden nog op het Loo en Martin Willems gebruikte 'm in 2011 nog mee aan de Sliding Pillar (https://youtu.be/E6erY3hJMy4 )

 

Het zijn er eigenlijke teveel om op te nomen, hopelijk zien we al jullie zeldzame en exclusieve Lancia's nog veel op de evenementen in 2017!


 

Interclassics 2017

2017Interclassics1

Ook dit jaar was de Interclassics in Maastricht weer een druk bezocht evenement. De belangstelling voor klassieke voertuigen is duidelijk nog steeds in stijgende lijn. Zoals op clubevenementen al gesignaleerd werd: de prijzen van Italiaanse coupés en spiders zijn nog steeds aan het stijgen!

2017Interclassics6

Er waren dan ook de nodige Lancia modellen in het MECC te zien. Een mooie Fulvia coupé en een Montecarlo, ieder voor net onder de 20.000 Euro!

2017Interclassics4

Ook de Integrale mag zich verheugen in de belangstelling, ze staan hier te koop... een rode Evo1 voor net onder de 50.000 Euro en een witte -amper gebruikt door een Duitse 70+er- bijna 90.000 Euro.

2017Interclassics2

Ook Martin Willems was aanwezig met een paar mooie modellen, waaronder de prachtige Aurelia coupé. Al met al een prima reden om in de winterse dagen de reis naar het zuiden van Limburg te maken. Met dank aan Willem Posthumus Meyjes voor de foto's.


 

Beta Register

Met de verjonging van de club komen er ook enthousiaste nieuwe leden bij die ook actief in de club willen zijn. Mooi voorbeeld hiervan is Eltjo Doddema (bekend van de “mooiste van 2016”) hij is op dit moment druk bezig om samen met Jans Vos het Beta register van de Lancia Club Nederland weer up-to-date te maken én aan te vullen met nieuwe gegevens. Een aantal leden, die volgens de autolijst van de LCN een Beta hebben, hebben inmiddels al een mail met een aanmeldingsformulier ontvangen. Inmiddels hebben al zo'n twintig leden het formulier ingevuld. Zouden de leden met een Beta (Berlina, Trevi, Coupé, Spider, Zagato, HPE, Montecarlo of Scorpion), die geen aanmeldingsformulier hebben ontvangen, een mailtje willen sturen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.  Hij stuurt dan een aanmeldingsformulier terug.


 

2e Sliding Pillar bijeenkomst In Heeten

2016SlidingPillar1

Vorig jaar hadden de eigenaren van de Lancia Sliding Pillar modellen de eerste Nederlandse bijeenkomst voor deze specifieke modellen georganiseerd. Toen werd al besloten elk jaar bij elkaar te komen. Daarom werd dit jaar op 25 september de 2e Nederlandse Sliding Pillar bijeenkomst gehouden. Het kleine- maar zeer geanimeerde gezelschap verzamelde zich met een Lambda, Dilambda, Aprilia, Ardea, meerdere Aurelia’s en Appia’s bij Wim de Jong zijn huis aan het Overijsselsch kanaal in Heeten. Een idyllische plek.

2016SlidingPillar2

Na genoten te hebben van een kopje soep en lekkere broodjes ging het gezelschap op stap voor een ritje door het Sallandse land. Met een tussenstop bij het Sallands Landbouw Museum “De Laarman” in Luttenberg. Onderweg was het volop genieten van het geluid van de V4, de V6 en de V8 onder motorkappen van deze klassieke Lancia’s. Terug in Heeten stond de high-tea klaar. Al met al een dag om volgend jaar te herhalen. Want het samenkomen van zo’n bijzondere verzameling van Sliding Pillar Lancia modellen is en blijft een unieke ervaring.


 

Minister Jet Bussemaker valt voor de Fulvia

Op woensdag 22 juni vond in Amersfoort het Congres over Mobiel Erfgoed plaats bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. Aanleiding voor het congres was het van kracht worden van de Erfgoedwet. Omdat in de Erfgoedwet nu ook het mobiele erfgoed is opgenomen, was een goede illustratie van het rijke mobiele erfgoed in Nederland op zijn plaats. Daarom werd tijdens het congres aan de minister van OCW dr. Jet Bussemaker het project “Toonbeelden van het Mobiel Erfgoed” gepresenteerd. Na afloop van haar bezoek reed zij op een zeer klassieke fiets het pand uit.

Bussemaker en Fulvia 1

Eenmaal buiten viel haar oog echter op een prachtige Lancia, de voor de deur geparkeerde Fulvia Coupé van Willem Posthumus Meyjes!  De fiets was snel vergeten en zij gaf aan met die mooie Fulvia wel eens een ritje mee te willen meemaken.

Bussemaker en Fulvia 2

Willem werd in aller ijl opgespeurd in het complex en meegetroond naar de wachtende minister. En zo’n charmante uitnodiging kon hij natuurlijk niet weerstaan.

Bussemaker en Fulvia 3

Met alle égards kon de minister dus plaatsnemen in het luxe interieur van de Fulvia Coupé.

Bussemaker en Fulvia 4

Om vervolgens te worden getrakteerd op een ritje door het centrum van Amersfoort.

Conclusie aan het einde van de rit: ze vond het geweldig ! Hopelijk draagt dit bij tot meer begrip voor onze oldtimer-passie en misschien wel speciaal passie voor het merk Lancia!


 

AutoVisie Cars & Coffee

AV CC 2016 1

Op AutoVisie Cars & Coffee afgelopen zaterdag 21 mei waren honderden auto’s aanwezig. Het aantal getoonde auto’s overtrof alle eerdere versies van dit evenement. Gelukkig ook genoeg Lancia’s. Waaronder ook een 3-tal Fulvia’s (een onbekende rode HF, de zilveren van Robin Nieboer en de groene van Willem Posthumus Meyjes), een Flavia Vignale (Radboud Lubbers), een Beta Coupé (onbekende), een Thesis (onbekende) en de Aurelia GT B20 van Ben Elenbaas.

AV CC 2016 3

In een verkiezing van de drie meest bijzondere auto’s, werd door het redactie team van AutoVisie de Aurelia van Ben Elenbaas tot meest bijzondere auto uitgeroepen! Tweede was een zwaar gepimpte Nissan 350 Z. Derde werd een (zelfbouw) spider versie van een Tomaso Pantera.

AV CC 2016 2

Na de prijsuitreiking was de belangstelling voor Ben’s Aurelia dan ook groot.


 

Stef Hartogs Lancia passie in Auto Motor Klassiek

2016 05 AMK

Zo stond hij nog maar pas in het Club Jourmaal nr 84, nu ook een mooi artikel in het mei nummer van Auto Motor Klassiek. Het verhaal van clublid Stef Hartogs over zijn ervaringen met een Fulvia en Gamma. Voor de verzamelaar!


 

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle