Cento Miglia d’Olanda 2018

Tekst: Henk van Sijtveld | Foto's: Hans Schoonbeek
CMO01

Historie

De idee van een bijzondere clubrit, liefst met internationale allure, stamt waarschijnlijk uit Engeland. Begin jaren 70 van de vorige eeuw was een aantal Nederlandse Lancia-liefhebbers lid van de Engelse Lancia Motor Club, de LMC. In het land waar de clubbeleving zo ongeveer is uitgevonden, werden deze ’voortrekkers’ destijds hartelijk onthaald als leden ‘from abroad’. Daar ook maakten zij kennis met het sociale en culturele karakter van de Lancia-clubmeetings. Dat waren beslist geen bijeenkomsten waar alleen maar onder motorkappen werd gekeken en over kleppendiagrammen werd gepraat. Nee, men bezocht ook musea en andere bezienswaardigheden, en genoot natuurlijk van gezamenlijke maaltijden, liefst met een goed glas Italiaanse wijn.

De kapstok waaraan dat alles werd opgehangen, was een puzzelrit of rally in een landschappelijk mooi gedeelte van het Engelse platteland. Onze Lancia-voortrekkers voorzagen goede kansen voor een dergelijke vereniging in Nederland en besloten in 1973 een Nederlandse club voor Lancia-liefhebbers op te richten. En net als de Engelsen wilden zij met enige regelmaat een bijzonder evenement met een internationaal karakter organiseren. Dat werd uiteindelijk de ‘Cento Miglia d’Olanda’.

Vanwaar deze naam? Lancia heeft een speciale relatie met de klassieke Mille Miglia-wegrace. Deze Italiaanse 1000-mijls race via de lus Brescia-Rome-Brescia werd namelijk in 1954 gewonnen door Alberto Ascari in een Lancia D24.

1978 Slalomproef tijdens 2e Cento Miglia dOlandaDe race zelf is van 1927-1957 verreden, daarna werd het houden van snelheidswedstrijden op de openbare weg zelfs in het autogekke Italië te gevaarlijk gevonden.

In 1977 kwam de Mille Miglia terug, zij het als nostalgische rit voor klassieke auto’s.

De Mille Miglia is altijd erg populair geweest bij Nederlanders, dus wat dat betreft is de LCN-knipoog naar deze roemruchte autorace prima op zijn plaats. Door de oorspronkelijke lengte in ons tien keer kleinere landje te decimeren, krijg je een rit van 100 (= cento) mijl ofwel 160 kilometer en deze afstand past uitstekend bij een weekend lang rijplezier met een Italiaans tintje.

Negende lustrum van LCN gevierd met elfde Cento Miglia

Een Cento Miglia d’Olanda is een evenement dat in principe ter gelegenheid van elk lustrum van de club wordt georganiseerd, maar in de praktijk is daar nog wel eens van afgeweken. Zo vierden we dit jaar ons 9e lustrum met de 11e Cento Miglia! Door een Cento Miglia niet jaarlijks, maar eens in de vier of vijf jaar te organiseren, blijft het voor de leden een evenement om naar uit te kijken.

En een Cento Miglia is natuurlijk ook de gelegenheid bij uitstek om leden van buitenlandse zusterclubs met minder bekende delen van Nederland te laten kennismaken, alsook met de LCN en haar leden.

Dit jaar: Drenthe en Groningen

CMO02Het negende lustrum van de Lancia Club Nederland werd begin juni gevierd in de provincies Drenthe en Groningen. Nadat het dagenlang warm en droog was geweest, begon het uitgerekend op de eerste dag van dit lustrum te stortregenen! Veel leden kregen op de aanrijroute te maken met hevig onweer en ondergelopen wegen, maar gelukkig wist iedereen veilig Hotel De Hunzebergen in Exloo te bereiken.

Met zo´n 70 equipes en 123 deelnemers had de LCN-delegatie een weekend lang het rijk alleen in dit comfortabele onderkomen.

CMO05Op het parkeerterrein was een fraaie mix aan Lancia-modellen te bewonderen, variërend van twee vooroorlogse cabriolets - een Artena en een Aprilia - tot diverse Aurelia’s, een Appia camioncino, heel veel FFF’s en kappa’s, plus diverse Beta’s, Ypsilons, Delta’s en Lybra’s, evenals een enkele Gamma.

Het merendeel van het gezelschap was afkomstig uit Nederland, maar daarnaast konden we gasten verwelkomen uit België, Duitsland, Frankrijk, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk, Nieuw-Zeeland en Polen.

Na een eerste kennismaking en het traditionele welkomstdrankje volgde het diner dat binnen met wijn en buiten met plensbuien werd besproeid.

CMO06

Zaterdag: bezoek aan bioboerderij, borg Nienoord en museumspoorlijn

Zaterdag 2 juni stond een 190 kilometer lange rit op het programma over prachtige plattelandswegen in Oost-Drenthe en het aangrenzende deel van Groningen. Wat meteen opviel, was de ongekende rust die hier heerst en de weidsheid van het landschap. In dit deel van ons land kun je nog heerlijk rijden en wordt je met een klassieker niet van de weg geblazen door heetgebakerde macho’s in een Audi of Golf! Weinig verkeer, slechts hier en daar een verkeersdrempel, welgeteld twee snelheidscamera’s en prachtige dorpjes met exotische namen als Eexterzandvoort, Annen, Roden of Spijkerboor.

CMO08

CMO07De eerste stop was bij bioboerderij Landleven in Onstwedde. Hier konden we niet alleen proeven van ter plaatse gemaakte biologische producten, maar kregen we ook een interessante rondleiding over het bedrijf, waar het dierenwelzijn voorop staat en men op een zo natuurlijke mogelijke manier het land bewerkt, zonder gebruik van kunstmest en bestrijdingsmiddelen.

 

 

CMO09

CMO10De lunch werd gebruikt in Leek, bij de prachtige borg Nienoord waaraan ook een rijtuigenmuseum is verbonden.

 

Helaas onbrak ons de tijd om dat te bezoeken, want er wachtte ons nog een ander museum: de Museumspoorlijn STAR in Stadskanaal.

 

CMO11

Hier kon naast het museum ook de werkplaats worden bezocht, met daarin onder meer twee uit de Duitse oorlogsproductie stammende stoomlocomotieven en een leuk uit de DDR afkomstig IFA-vrachtwagentje.

CMO15

Na nog een dikke twintig kilometer rijden waren we weer terug bij ons hotel, waar op het terras een proseccobar met heerlijke Italiaanse hapjes op ons wachtte. Het officiële CMO-diner met toespraakjes en historische foto- en filmbeelden besloot de drukke maar uitermate gezellige dag.

CMO12

Zondag: museumdorp Orvelte en Martin Willems

CMO20

CMO21Voor de tweede officiële CMO-dag was een rit van 110 kilometer gepland over de schitterende Hondsrug. Het eerste deel ging langs Drouwen, Grollo en Westerbork naar Orvelte, waar de organisatie het voor elkaar had gekregen dat alle Lancia’s niet alleen het autovrije museumdorp mochten inrijden, maar ook op het centrale grasveld konden parkeren.

Na een koffiepauze en een wandeling door het dorp volgde de laatste etappe die over de Hondsrug voerde, waar en passant nog een Hunnenbed kon worden bewonderd.

 

CMO23

Voor de meeste deelnemers eindigde de CMO in Emmer-Compascuum bij Fiat-, Lancia- & Abarth-specialist Martin Willems. Hier wachtte ons een heerlijke Italiaanse lunch, waarna op het uitgestrekte terrein niet alleen de showroom en de werkplaats vol Lancia’s konden worden bezichtigd, maar ook het gigantische onderdelenmagazijn en de talloze buiten gestalde Lancia’s en Fiats in alle denkbare condities.

CMO22

Als kers op de taart kon nog een ritje worden gemaakt in een bijna 100 jaar oude Kappa uit de collectie van Martin!

Rond 15.00 uur werd de CMO officieel door secretaris Wouter Rombach afgesloten, waarbij de organisatoren van het evenement - Christa en Sebastian Jurkiewicz en Bas en Hamka Busking - in het zonnetje werden gezet. Wat hebben zij een geweldig programma gepresenteerd! Werkelijk alles was tot in de puntjes geregeld: het hotel, het routeboek (in kleur!), de goed gevulde goodiebags, de film- en fotopresentatie, plus het speciaal voor deze CMO gemaakte poloshirt. Alles straalde perfectie en professionaliteit uit!<

CMO24

Dank ook aan alle sponsors en vrijwilligers die hun medewerking aan deze onvergetelijke CMO hebben verleend.

Grazie mille per quest’ ottima prestazione. We kijken al weer verlangend uit naar de volgende editie.

Verdere publicaties

 

 

Foto's

Aqua di Lancisti

 

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle