Circuitdag 2023

CircuitDag1

circuitdag2Als speciaal evenement voor ons jublileumjaar stond er weer een circuit evenement op de agenda. Op het Midland Circuit had organisator Wimedo een leuke "slalom"-baan voor ons uitgezet om, zoals in de uitnodiging stond, onze Lancia beter te leren kennen. Bovendien, omdat de organisatie beschikt over een digitaal tijdregistratie systeem, was er ook een beetje een competitie element.

Na de rijders-briefing en enkele verkenningsrondes werden de deelnemers gestart met ruime tussenmarge, zodat iedereen z'n ronde veilig kon rijden. Met twee rally-Lancia's in het veld, werd het ook nog een spectakel voor de toeschouwers!

Wetenswaardigheden volgens de circuitleiding

  • Verschil tussen straatbanden en circuitbanden... 2s.
  • Verschil tussen standaardophanging en sportafstelling plus wedstrijdremmen... 1,5s.
  • Op hetzelfde uitgezette circuit reed een professionele coureur in een utralichte kitcar eerder deze week... rondetijd iets meer dan 1 minuut. Daar is volgens alle natuurwetten niet onder te komen met een straatauto, hoe fantastisch onze Lancia's ook zijn.

circuitdag3

Opmerkelijk

Ronde na ronde leerden de rijders het parcours èn hun Lancia zichtbaar beter kennen...
wat zagen we vanaf de baanposten en tribune gebeuren?

Rondetijd

Een 1620kg zware Flaminia Coupé 2800 op standaard banden en ophanging

met ooit 150 pk, technologie van de vroege jaren 1960,
een lengte van 4m50, met wel held Ton aan het stuur

1:30,509

De geprepareerde Fulvia (geschat 150 pk) op semi-slicks was bijna net zo snel als...

de geprepareeerde Integrale (geschat 300 pk) op semi-slicks!!!

En Pank en Jef... top-rijders allebei!!

1:11,386

1:09,305 (snelste tijd)

Race-ervaring met kartsport helpt echt om snel zo'n circuit te rijden... (zie Max Verstappen)

Een standaard Integrale 8V is dan bijna net zo snel als een geprepareerde Fulvia
(en aanzienlijk stiller... eigenlijk viel je helemaal niet op, Zbyszek... maar dus wel snel!)

1:12,571
Een professionele rij-opleiding en jarenlange relatie met z'n standaard Integale
helpt ook duidelijk... Marcel verbeterde uiteindelijk en stilletjes z'n rondetijd met bijna 3s...
1:13,992
Als de Delta 1600 HF Turbo betere banden en ophanging had gehad...
ging-ie op dit circuit en Emiel aan het stuur misschien wel net zo snel als een Integrale ???
1:14,109
Leeftijd speelt een rol?  
   In de Fulvia coupé... senior Robin vs junior Emiel 1:22,465 vs 1:20,021
   In de Delta HF Turbo... senior Robin vs junior Emiel 1:18,581 vs 1:14,109
   Helaas hebben we niet de rondetijden van junior Zbyszek in de Fulvia GTE...  

Die Yp... wat een leuke Lancia toch! En Ard weet er een hoge bochtensnelheid mee te halen!

Met 85 pk een tijd tussen de 2 rijders in de Delta HF Turbo met 130 pk!

1:16,839
PK's is dus niet alles... juist het lage gewicht van de A112 maakt ze erg geschikt voor
dit circuit!!! En Jan en Bas zijn een paar prima rijders natuurlijk!

1:16,199

1:16,765

Zo'n verlaagde Beta coupé ziet er op zo'n circuit erg op z'n plaats uit, mooie tijd door René! 1:16,909
Wat kunnen die Fulvia's, A112 en Integrales toch heerlijk klinken, leve het circuitevenement!  

circuitdag4

De reactie's

  • Geweldig om snelle Lancia's van dichtbij te kunnen zien rijden! (dat lukt op Zandvoort niet meer...) Het bleek ook een leuke kijk-dag! Rijders, namens het publiek, bedankt voor het spectakel in jullie mooie Lancia's!!!
  • Marcel [Integrale]: "Het was veel leuker dan Zandvoort. Daar ben je met meer in de baan en moet je voorzichtiger zijn. Bovendien door de hogere snelheid kun je niet op de limiet rijden. En door de vele bochten is Midland veel technischer en uitdagender."
  • Hans: "Wordt Baancommissaris! Dan sta je nog dichterbij de actie!!" (Patrick en ik maakte de foto's van vandaag vanaf die plekken)
  • Laddy [Fulvia GTE]: "Dit is ernstig verslavend!"
  • Marcel [Integrale]: "Ik zag op een tussenstand dat Laddy 1:19 reed. Helemaal niet slecht! Maar ja, als je een Stratos weet te temmen..." (en uiteindelijk verbeterde Laddy die tijd nog...)

Einduitslag

Er was dus toch iets te winnen, naast vergroot zelfvertrouwen en voertuigbeheersing....
Voor klasse I was er een gouden helm, voor klasse II een zilveren helm, afhankelijk van plaats 1 tot 3 in afnemende grootte:

Circuitdagprijzen

Voor de eerlijkheid der dingen heeft onze voorzitter Robin de prijsuitrijking ietwat gecorrigeerd:

  • Bij klasse I is de professionele rallyrijder Jef respectvol uitgesloten van een prijs
  • Bij klasse II heeft Robin zichzelf uitgesloten van competitie en ging de zilveren helm uit diep respect naar Ton met de Flaminia
  Naam Lancia Prijsuitreiking Klasse
1 Jef Delta Integrale Alitalia Rally hors competition  I
2 Pank Fulvia coupé 1 I
3 Zbyszek Delta HF Integrale 8V 2 I
4 Marcel Delta HF Integrale 16V 3
5 Emiel Delta 1,6 HF Turbo   I
6 Jan A112   I
7 Bas A112   I
8 Ard Ypsilon 1,2   I
9 René Beta 2000 coupé 1 II
10 Ebbo Beta 2,0 i.e. HPE 2 II
11 Robin Delta 1,6 HF Turbo hors competion II
12 Laddy Fulvia berlina GTE   II
13 Jon Delta HF Integrale   II
14 Emiel Fulvia II
15 Robin Fulvia hors competion II
16 Ton Flaminia coupé Ereprijs II

 

 

De foto's

De videocompilatie

LCNTwitter LCNYouTube LCNFaceBook

Legetøj og BørnetøjTurtle