Circuitdag 2023
- Details
- Gepubliceerd: maandag 15 mei 2023 15:52
Als speciaal evenement voor ons jublileumjaar stond er weer een circuit evenement op de agenda. Op het Midland Circuit had organisator Wimedo een leuke "slalom"-baan voor ons uitgezet om, zoals in de uitnodiging stond, onze Lancia beter te leren kennen. Bovendien, omdat de organisatie beschikt over een digitaal tijdregistratie systeem, was er ook een beetje een competitie element.
Na de rijders-briefing en enkele verkenningsrondes werden de deelnemers gestart met ruime tussenmarge, zodat iedereen z'n ronde veilig kon rijden. Met twee rally-Lancia's in het veld, werd het ook nog een spectakel voor de toeschouwers!
Wetenswaardigheden volgens de circuitleiding
- Verschil tussen straatbanden en circuitbanden... 2s.
- Verschil tussen standaardophanging en sportafstelling plus wedstrijdremmen... 1,5s.
- Op hetzelfde uitgezette circuit reed een professionele coureur in een utralichte kitcar eerder deze week... rondetijd iets meer dan 1 minuut. Daar is volgens alle natuurwetten niet onder te komen met een straatauto, hoe fantastisch onze Lancia's ook zijn.
Opmerkelijk
Ronde na ronde leerden de rijders het parcours èn hun Lancia zichtbaar beter kennen... |
Rondetijd |
Een 1620kg zware Flaminia Coupé 2800 op standaard banden en ophanging met ooit 150 pk, technologie van de vroege jaren 1960, |
1:30,509 |
De geprepareerde Fulvia (geschat 150 pk) op semi-slicks was bijna net zo snel als... de geprepareeerde Integrale (geschat 300 pk) op semi-slicks!!! En Pank en Jef... top-rijders allebei!! |
1:11,386 1:09,305 (snelste tijd) |
Race-ervaring met kartsport helpt echt om snel zo'n circuit te rijden... (zie Max Verstappen)
Een standaard Integrale 8V is dan bijna net zo snel als een geprepareerde Fulvia |
1:12,571 |
Een professionele rij-opleiding en jarenlange relatie met z'n standaard Integale helpt ook duidelijk... Marcel verbeterde uiteindelijk en stilletjes z'n rondetijd met bijna 3s... |
1:13,992 |
Als de Delta 1600 HF Turbo betere banden en ophanging had gehad... ging-ie op dit circuit en Emiel aan het stuur misschien wel net zo snel als een Integrale ??? |
1:14,109 |
Leeftijd speelt een rol? | |
In de Fulvia coupé... senior Robin vs junior Emiel | 1:22,465 vs 1:20,021 |
In de Delta HF Turbo... senior Robin vs junior Emiel | 1:18,581 vs 1:14,109 |
Helaas hebben we niet de rondetijden van junior Zbyszek in de Fulvia GTE... | |
Die Yp... wat een leuke Lancia toch! En Ard weet er een hoge bochtensnelheid mee te halen! Met 85 pk een tijd tussen de 2 rijders in de Delta HF Turbo met 130 pk! |
1:16,839 |
PK's is dus niet alles... juist het lage gewicht van de A112 maakt ze erg geschikt voor dit circuit!!! En Jan en Bas zijn een paar prima rijders natuurlijk! |
1:16,199 1:16,765 |
Zo'n verlaagde Beta coupé ziet er op zo'n circuit erg op z'n plaats uit, mooie tijd door René! | 1:16,909 |
Wat kunnen die Fulvia's, A112 en Integrales toch heerlijk klinken, leve het circuitevenement! |
De reactie's
- Geweldig om snelle Lancia's van dichtbij te kunnen zien rijden! (dat lukt op Zandvoort niet meer...) Het bleek ook een leuke kijk-dag! Rijders, namens het publiek, bedankt voor het spectakel in jullie mooie Lancia's!!!
- Marcel [Integrale]: "Het was veel leuker dan Zandvoort. Daar ben je met meer in de baan en moet je voorzichtiger zijn. Bovendien door de hogere snelheid kun je niet op de limiet rijden. En door de vele bochten is Midland veel technischer en uitdagender."
- Hans: "Wordt Baancommissaris! Dan sta je nog dichterbij de actie!!" (Patrick en ik maakte de foto's van vandaag vanaf die plekken)
- Laddy [Fulvia GTE]: "Dit is ernstig verslavend!"
- Marcel [Integrale]: "Ik zag op een tussenstand dat Laddy 1:19 reed. Helemaal niet slecht! Maar ja, als je een Stratos weet te temmen..." (en uiteindelijk verbeterde Laddy die tijd nog...)
Einduitslag
Er was dus toch iets te winnen, naast vergroot zelfvertrouwen en voertuigbeheersing....
Voor klasse I was er een gouden helm, voor klasse II een zilveren helm, afhankelijk van plaats 1 tot 3 in afnemende grootte:
Voor de eerlijkheid der dingen heeft onze voorzitter Robin de prijsuitrijking ietwat gecorrigeerd:
- Bij klasse I is de professionele rallyrijder Jef respectvol uitgesloten van een prijs
- Bij klasse II heeft Robin zichzelf uitgesloten van competitie en ging de zilveren helm uit diep respect naar Ton met de Flaminia
Naam | Lancia | Prijsuitreiking | Klasse | |
1 | Jef | Delta Integrale Alitalia Rally | hors competition | I |
2 | Pank | Fulvia coupé | 1 | I |
3 | Zbyszek | Delta HF Integrale 8V | 2 | I |
4 | Marcel | Delta HF Integrale 16V | 3 | I |
5 | Emiel | Delta 1,6 HF Turbo | I | |
6 | Jan | A112 | I | |
7 | Bas | A112 | I | |
8 | Ard | Ypsilon 1,2 | I | |
9 | René | Beta 2000 coupé | 1 | II |
10 | Ebbo | Beta 2,0 i.e. HPE | 2 | II |
11 | Robin | Delta 1,6 HF Turbo | hors competion | II |
12 | Laddy | Fulvia berlina GTE | II | |
13 | Jon | Delta HF Integrale | II | |
14 | Emiel | Fulvia | II | |
15 | Robin | Fulvia | hors competion | II |
16 | Ton | Flaminia coupé | Ereprijs | II |
De foto's
- Op https://photos.app.goo.gl/1LY3bg4rMQHNDv3T9 kan je je favoriete foto's downloaden.
Nee, niet iedere foto staat hier, mocht je iets missen... laat het weten