Ieper 24 Hours Retro 2007

Tekst Danny Cami | Foto's Johnny Champagne

Het eerste persbericht over deze wedstrijd was nog niet droog of het gonsde al van de geruchten in heel Belgiƫ. De rally die in de streek van Ieper gereden wordt in de maand juni is wereldberoemd omdat er al zoveel internationale piloten hun tanden op stuk gebeten hebben. Nu kon iedereen die een oudere auto bezit ook in deze streek gaan rijden, dank zij deze wedstrijd die op een rittensport lijkt maar dan voor klassiekers. Velen hoopten dan ook de sfeer van de grote 24 Uren van Ieper terug te vinden.

Bij de eerste documenten die vrijgegeven werden, werd de Integrale uitgesloten. De wagen moest ingeschreven zijn voor 1/1/1992. Hierdoor vielen we er juist naast. In latere documenten werd gesproken van gebouwd voor 1/1/1992 en dat was juist voldoende om ons op de deelnemerslijst van de youngtimers te krijgen. Als piloot was Patrick Holemans onmiddellijk bereid om op zoek te gaan naar de speciale sfeer op de Ieperse wegen. Bij het overlopen van de deelnemerslijst vonden we ook nog een rode Lancia Stratos van de familie Vercamer en die reden bij de oldtimers.
Vrijdagavond stond er al een proloog op het programma voor de teams die al aanwezig waren. Op de markt van Ieper werd gestart temidden van een massa kijklustigen. Sfeer was er dus genoeg en alle 114 deelnemers voelden zich dan ook wat speciaal toen ze van start mochten gaan.

De route werd aangeduid door een ingetekende lijn, met duidelijke kaarten. De route was heel vlot te rijden, en in die streek zijn de nachten nog pikdonker. Halverwege startte een RT met bol-pijl opdrachten. RT = regelmatigheidstest : de deelnemers moeten een route rijden aan een opgelegde gemiddelde snelheid, normaal wordt dan op een onbekende plaats je tijd opgenomen en daar moet je proberen om tot op de seconde juist de gemiddelde snelheid gereden te hebben. Alleen hier week men daar blijkbaar van af, omdat de finish van de RT ook de finish van dat gedeelte was, en alle tijden werden afgerond tot op de minuut.

Hierna volgde een avondmaal en werden de eerste indrukken met de andere teams overlopen. De route werd goed bevonden, voor sommigen wel wat te eenvoudig maar zo kon iedereen ze wel goed volgen. De Stratos-bemanning had 10 controleborden gemist, waardoor ze 50e stonden met 300 strafpunten. Wij hadden met 2 punten een 7e plaats weten te bemachtigen.

Zaterdagmorgen werd er gestart op de markt in Poperinge. Weer waren er heel wat kijklustigen, en als de foto's nog moesten ontwikkeld en afgedrukt worden zoals vroeger, er zouden heel wat fotografen rijk van geworden zijn. De route was opgebouwd zoals in het vrijdaggedeelte. Halverwege de zaterdag kwamen we op het Camso speedway circuit in Warneton. De deelnemers mochten per 10 wagens op het circuit een aantal rondjes draaien. Sommigen werden hierdoor wel wat verleid en overschatten hun stuurmanskunsten met blikschade tot gevolg.

Zondag stond er nog een traject van een halve dag op ons te wachten. Het principe van de rit bleef hetzelfde : mooie wegen, een route die voor iedereen goed te rijden was. De aankomst was terug op de grote markt in Ieper waarna een afsluitend diner met prijsuitreiking voorzien was. Het Stratos-team eindigde op de 63e plaats en wij behielden onze 7e plaats.

Als we terugblikken op deze wedstrijd, kunnen we stellen dat niet al onze verwachtingen zijn ingelost. De route was goed in elkaar gestoken en we kregen verschillende van de beroemde klassementsproeven van de echte Ieper rally voor de wielen geschoven. Voor een eerste keer was de moeilijkheidsgraad bewust heel laag gehouden, maar die zou bij een volgende editie misschien best toch een beetje hoger gelegd worden. Met de kaarten kan men dit zonder problemen doen, en teams die het niet zien, kunnen toch zonder problemen verder rijden. De plaatsing van de controleborden kan ook nog verbeterd worden, want hierover werden wel enkele discussies gevoerd met de inrichters. En dan ook nog het gebruik van de RT's. Nu waren sommige nogal lang. Doordat men merkte dat de finish steeds op het einde lag, werd er door velen dan ook niet naar gereden, waardoor het doel van deze RT's glansrijk werd gemist. Daarbij kwam ook nog het afronden naar de volle minuut, waardoor heel veel ex-aequo's te noteren vielen.

Als eindconclusie kunnen we stellen dat het niet slecht was, maar met wat aandacht voor enkele punten er zoveel meer uit te halen valt. Als de inrichters hier wat rekening mee houden, zal de 2e editie die zal doorgaan van 10-12 oktober 2008 veel meer in de smaak vallen.