Boucles de Spa 2008

Tekst en foto's Hans Schoonbeek

Sinds 2006 is de Boucles de Spa een rallye voor klassiekers geworden, na jaren deel uitgemaakt te hebben van het reguliere rally kampoenschap. Goed nieuws voor ons Lancia liefhebbers, want uit de periode tot en met 1986 heeft Lancia natuurlijk nog een en ander te bieden!

Dit jaar vierde de organisatie het 50 jarig jubileum met een evenement dat op 16 en 17 februari als vanouds rondom het Belgische Spa plaats vond. In 500 km verspreid over 16 klassementsproeven werd een variatie aan stuurmans- en navigatiekunst getest. Verhard, circuit, bospaden, beklimmingen met haarspeldbochten, de omgeving biedt het allemaal.

In de categrorie Regularity Legend deed de Lancia Beta Monte Carlo van Jean-Pierre van de Wauwer z'n best om mee te komen in een veld van Audi's, Opels en Fords. Ook de Abarth 112 van de Belgische équipe Bruno Claessens en Thierry Corteil stond op het circuit z'n mannetje.

Boucles de Spa 2008

Na de dagritten vond de laatste regroupement plaats op het centrale plein van Malmédy, alwaar het hotel Floréal ligt, waar ik de afgelopen 20 jaar al vele malen met veel plezier te gast was. Gelooft iemand dat we hier vandaag bij toeval waren?

Vanuit ons raam was dan ook de hele avond vanaf 20:30 het vertrekspectakel van bijna 200 klassiekers te zien.

De 3 Fulvia's hadden de dag goed doorstaan en popelden om de nachtrit in te gaan. Helaas was de Beta Monte Carlo in de middag uitgevallen, zodat de A112 de eer van Lancia in de Legend klasse moest verdedigen. Met een 58ste plaats van de 90 deelnemers zijn dan nog altijd een hoop "grote" Porsche's, Opels en Fords op afstand gezet!

Tot in de late uurtjes blijft het erg onrustig in de bossen rond Creppe, net ten zuiden van Spa. Volgens de organisatie "onze eigen Col de Turini"! De beste Fulvia (Nr139) eindigt -strafpuntloos- in de Classic klasse op een 17e plaats. De andere twee eindigen op 32 en 67 in het veld van 126 deelnemers.

De laatste keer dat Lancia de Boucles de Spa won, was in 1990... met een Delta Integrale natuurlijk. Ook in 1987 won een Delta, toen nog in de 4WD versie. In 1984 was het een 037 Rallye die kampioen werd.